Nationale Herdenking op 4 & 5 mei

PERSBERICHT

De PVV-fractie in de provincie Utrecht doet een beroep op de burgemeester van Utrecht om bij de komende dodenherdenking in de Utrecht in de stad alleen de Nederlandse en eventueel de Utrechtse vlag te hijsen. In de wijk Hoograven werd er de afgelopen jaren ook de Marokkaanse vlag gehesen.

Het 4-5 mei comité omschrijft de Nationale Herdenking als volgt: Op 4 mei herdenken wij de Nederlandse oorlogsslachtoffers. Herdacht worden allereerst al diegenen die tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn omgekomen of vermoord. Herdacht worden ook de Nederlanders die zijn omgekomen in oorlogssituaties en bij vredesoperaties na de Tweede Wereldoorlog.

Fractievoorzitter René Dercksen: "Nederland is bevrijd door de Amerikanen, Britten, Canadezen en Polen. Marokkanen of Noord Afrikanen hebben in Nederland in het geheel geen krijgshandelingen verricht. Waarom er dan ook een Marokkaanse vlag moet worden gehesen is een volstrekt raadsel. De Nationale Dodenherdenking is belangrijk om de herinnering aan vooral de Tweede Wereldoorlog levend te houden. Aan deze geschiedvervalsing moet dan ook gauw een einde komen.

René Dercksen

Fractievoorzitter PVV Provincie Utrecht